Podatek drogowy w Niemczech – kiedy nie musisz go płacić?

Judge gavel, football soccer ball and euro banknotes on black background

Podatek drogowy w Niemczech – kiedy nie musisz go płacić?

Uwaga!  Sypią się kary za niepłacenie podatku drogowego w Niemczech! Niemiecka policja i urząd celny wykorzystują kontrole związane z ograniczeniami w przyjazdach do Niemiec z regionów ryzyka (m.in. z Polski) do sprawdzania, czy osoby wjeżdżające samochodami do Niemiec płacą podatek drogowy (Kraftfahrzeugsteuer). Osoby, które uchylają się od tego obowiązku otrzymują od urzędu celnego decyzje podatkowe, a ponadto narażają się na postępowanie karne-skarbowe za oszustwo podatkowe w związku z uszczupleniem należności podatkowej.

Warto jednak wiedzieć, iż nie każda osoba wjeżdżająca do Niemiec samochodem jest zobowiązana do płacenia podatku drogowego (!). Niestety czasem się zdarza, iż urząd celny wydaje decyzje podatkowe mimo braku podstaw prawnych do płacenia podatku drogowego.

Przykładowo w ostatnich tygodniach zgłosiło się do Nas kilku Polaków pracujących w Niemczech, którzy po rutynowej kontroli otrzymali decyzje podatkowe nakładające na nich obowiązek uregulowania podatku drogowego. Co ciekawe, we wszystkich przypadkach urząd celny zobowiązał ich do zapłaty podatku drogowego, mimo że w ich sytuacji w ogóle nie powstał obowiązek podatkowy, czyli nie byli oni zobowiązani do płacenia podatku od samochodu.

Upraszczając sytuacja we wszystkich przypadkach wyglądała następująco:

Klient pracował w Niemczech, a jego rodzina na stałe przebywała w Polsce. Wraz z żoną kupili w Polsce samochód, aby żona mogła dojeżdżać do pracy i wozić dzieci do szkoły. Klient dojeżdżał co tydzień do pracy do Niemiec busami, a w Niemczech korzystał z komunikacji miejskiej.

W momencie kontroli jechał do Niemiec samochodem, ponieważ jego bus w ostatniej chwili został odwołany. Z powodu braku poświadczenia opłacenia niemieckiego podatku drogowego urząd celny wystawił decyzję podatkową za cały okres zameldowania w Niemczech (kilka lat wstecz!). Ponadto wobec Klienta wszczęto postępowanie karno-skarbowe za oszustwo podatkowe w związku z zarzutem uszczuplenia należności podatkowej.

W takiej sytuacji decyzja urzędu celnego była bezprawna, ponieważ nie było podstaw prawnych do opłacania podatku drogowego w Niemczech.

Po pierwsze: samochód od momentu zakupu był przez cały czas użytkowany przez żonę w Polsce. To, że Klient był jego współwłaścicielem niczego nie zmienia.

Po drugie: sam fakt, że Klient jednorazowo użył samochodu, aby na tydzień dojechać do pracy do Niemiec w żadnym wypadku nie świadczyło o tym, że korzysta on z niego w Niemczech regularnie.

Po trzecie: używanie samochodu na terenie Niemiec przez tydzień należy bez wątpienia zakwalifikować jako przejściowe użytkowanie samochodu. Zaś ‘’przejściowe użytkowanie” zagranicznego samochodu jest jednym z wyjątków ustawowych, zwalniających z obowiązku płacenia podatku drogowego w Niemczech.

Po czwarte: obowiązek płacenia podatku drogowego aktualizuje się od momentu faktycznego przebywania samochodu (!!) na terenie Niemiec. Sam fakt zameldowania Klienta w Niemczech nie jest wystarczający, aby stwierdzić, iż ma on płacić podatek od samochodu, który faktycznie użytkowany jest w Polsce – taka sytuacja byłaby bowiem absurdalna.

Prawo niemieckie zawiera również szereg innych wyjątków od obowiązku płacenia podatku drogowego (!). Dlatego zawsze, gdy otrzymasz decyzję podatkową od urzędu celnego upewnij się, czy faktycznie masz obowiązek uiścić nałożony podatek.

Warto wyjaśnić te kwestie już na etapie postępowania podatkowego przed urzędem celnym, aby nie narazić się na dalsze konsekwencje w postaci postępowania karno-skarbowego.

Pozdrawiamy z Frankfurtu nad Odrą

Rechtsanwältin Dr. Kamila Matthies / Adwokat w Niemczech